Ik heb iets soortgelijks meegmaakt met de kanalen van (ik dacht Thor) Wel ingesteld via Satconfiguratie maar geen kanaal open te krijgen.
Totdat mij iets opviel. in de zenderlijst werdt de sat gemels als zijnde op 5.0 Oost bij de kanalen melde hij echter 4,8 oost.
Toen nog eens gekeken bij Satconfiguratie en ja hoor daar was nog een 2e satellite. met "thor" in de naam.
Dus bij mij werd deze wordt aangegeven als <naam> 4,8 Oost maar ook als <naam> 5,0 Oost.
Op de ene sat geen kanaal te pakken, maar op de andere draaien ze allemaal.
Ik denk foutje in de zenderlijst, maar heb het nooit uitgezocht (te lui ?? ).
Het kan dus zijn dat bij jou ook zoiets speelt, omdat je zelf al meldt: Eutelsat 16,0 Oost en Eutelsat 15,8 Oost.
Kijk even of je dus ook de andere Eutelsat in je Satelites.xml hebt staan. Beter nog kijk even bij satconfiguratie of hij daar in de lijst staat. Kan zijn dat er geen eutelsat in de naam staat maar neem dan de sat die je van deze twee (15,8 en 16,0) nog mist.
Naam is niet het belangrijkste, positie is wel belangrijk

Gevonden? Geef hem dan dezelfde instellingen als je dus al gedaan hebt voor de Eutelsat die je al "aangemeld"(geconfigureerd) had.
verklaring:
als dit de oorzaak was, dan staan de grijze kanalen dus niet vermeld bij de sat die je al geconfigureerd had, en kan hij dus hun gegevens niet vinden en ze dus niet openen. Ondanks het feit de hun signaal wel op de LNB aankomt.
Is de goede sat aangemeld (geconfigureerd) dan weet hij dus wel de gegevens te vinden om deze kanalen te openen.
Eigenlijk zou men de gegevens van beide Sats (15,8 en 16,0) in de zenderlijst van de DM moeten samenvoegen onder 1 Satnaam.
Met 0,2 graden verschil is het vrijwel onmogelijk om de ene Wel te ontvangen op je LNB en de andere Niet !
(zelfde geldt dus voor de posities (4.8 en 5,0) en bij Astra2 (28,2 Oost) en Eurobird 1 (28,5 Oost)
Er zijn ook zenderlijsten (in elk geval voor andere merken) waar men dit wel gedaan heeft en daar draait het dan vlekkeloos.